tisdag 6 november 2012

Lykke.

En sak som är bra med att åldras, är att man lär sig vilket som är rätt för en själv och ju äldre man blir, ju mindre bryr man sig vad andra kan tänkas tycka om de val man gör. Skönt, även om jag vissa dagar tycker att jag är fullkomligt inkompetent, ändå, på ALLA plan. Jag väljer att ha en åsikt tills jag väljer att ha en annan, inte svårare än så.

Som förr, när jag var tonåring, och skämdes för att jag var av danskt ursprung. Tvingade min besökande mormor att inte yppa ett ord av danska i livsmedelsbutiken, då vi skulle handla, av skräck för att någon skulle höra den gutturala danskan välla ut och avslöja mitt svenska tonårsego.

Idag är jag stolt och sörjer att jag valde att inte utveckla mitt språk ännu mer. Jag försöker kompensera genom att glasera och marinera mig själv i det härliga danska språket och kynnet, för det är skillnad, även om jag var oförmögen att se det tidigare i livet.

Äntligen har tv-serien LYKKE kommit tillbaka och jag tog mig tid att slå mig ned vid tvn i en hel timma igår kväll!








Inga kommentarer: