söndag 24 juni 2012

Att älska och att älskas.

Prata skulle Anja Pärsson göra. Det var nästan så att jag tänkte hoppa över premiärlyssningen av P1 s Sommar. Jag är inte särskilt sportintresserad, men hade ändå inget för mig, så hon fick väl mala på om slalom då, lite i bakgrunden.

Hon pratade lite om slalom, om sina världsmästerskap och om mode, kläder, så jag lyssnade på hennes stora bekymmer att hitta kläder till någon gala, när hon plötsligt säger att hon nog var kär i en kvinna.

Jag inser att detta är ögonblicket, hela Sverige hör samtidigt, att hon "kommer ut ur garderoben". Jag missade när Hysén gjorde det. Jag tycker det är stort, lite svindlande. Jag vet egentligen inte varför jag tycker det, men jag tycker det är ganska gräsligt att höra att hon och hennes partner har väntat i FEM år på att få deklarera sin kärlek!

Är vi inte bara människor? Spelar det verkligen så stor roll vem vi älskar? Kan vi inte bara låta kärlek få vara kärlek? Jag blir så less på att det finns rätt kärlek (=kvinna+man) och fel (=kvinna+kvinna eller man+man). Tänk att man fortfarande i vårt jämställda, demokratiska land inte vågar tala om vem man älskar!


Inga kommentarer: