fredag 11 oktober 2013

Ska tant fånga duvor till katterna?

Min morfar var en go gubbe med hett humör. Han jobbade som pop-nitare på ett skeppsvarv för länge sedan. En riktig slitvarg. Alltid nära till skratt.

När jag var liten och var på semester hos mormor och morfar i Danmark om somrarna, brukade han, efter jobbet, cykla direkt hem för att ta mig till parken och mata änder eller köra mig i skottkärran, i trädgården med krattade grusgångar.

Med honom såg jag filmer med Helan och Halvan, Ester Williams, Fred Astair och Ginger Rogers.

På ålderns höst blev han riktigt sjuk och behövde extra värme. Han hade undertröja av kamelhår, åtminståne kallades det så, men mina tankar går till kashmir, mjukt och varmt, minns jag.

H&M har nu en kofta i kashmir som fick följa med mig hem på grund av mina fina minnen av morfar, Christian.

Stolt som en kyrktupp hade jag på den igår kväll, när det var lite kyligt inne; att inte tonårssönerna dog...

- Mamma, du har väl inte haft på DEN tröjan på jobbet idag?!!!
- Nä...
- TUR.
- Vaddå, är det något fel på den?
- Du ser ut som en sån där tant med för många katter!

Älskade ungar, så rara dom är, de små liven


Bild lånad av: H&M





Inga kommentarer: