tisdag 22 januari 2013

Så rå.

Med maken bortrest i en månads tid hinner jag inte, fast önskan finns att blogga. Nåväl, RÅ.

Rå-trött
Rå-förkyld
Rå-less
Rå-kallt
Rå-stressad
Rå-kost eller Raw Food=Kärlek

Har länge funderat på raw-food trenden. Började för ett par år sedan med boken "En kärnfrisk familj" som lade om hela sin kost för att se om ett av deras barns bokstavskombination skulle lugna sig då. Det blev en helt annorlunda tillvaro på ett positivt sätt för dem. Jag tyckte det verkade svårt och många ovanliga varor skulle det till. Ändå hängde det kvar i bakhuvudet.

Läste senare en bok om alla olika E nummer i mat m.m. och började köpa en del varor ekologiskt.

Tittade på Renee Voltaires böcker och tänkte att det är för svårt och för extremt. Men förra veckan kom vändpunkten, nu räckte det.

Inspirerades av smoothies bl a av Charmigt,sa Charlie s blogg som hade kört hampaprotein, tror jag det var, i sin morgonsmoothie.

Besökte stadens ekobutik no 1 och hittade en del av de varor jag saknat, bl a chiafrön. Varje morgon har jag pressat färska blodapelsiner och blandat i spirulina. Känner mig lite piggare, kanske psykologiskt, men det får mig att känna mig fin på insidan också.

Ikväll har jag blötlagt chiafrön ihop med mitt favorit te för att göra gröt till frukosten. Barnen skall få banan-choklad variant. Sedan min vistelse i Vietnam, har jag en passion för tapioka och chia påminner om det.
Bild lånad av: uncooking101.com



Inga kommentarer: