lördag 1 mars 2014

Ode till 14.

Min mellanpojk fyller 14 idag. Min kopia. Mina föräldrar har svårt att se skillnad på bilder av mig eller sonen, när vi är i samma ålder.

Mellanbarn, inte tillräckligt stor och inte tillräckligt liten, skapar sitt eget universum. Stark person, utan att ta direkt plats. Murbruket som håller stenar på plats, förmåga att anpassa sig.

Min mellersta pojke läser av, har en inre kompass som fungerar i alla lägen. En ridlärare sade en gång om honom att; "han har något särskilt, till och med hästarna känner det i hans händer".

Han har ett tufft yttre och är mjuk och fin som sammet inuti. En första presentation kan ge intryck av slarvighet och flams, men vad det funderas, värderas och analyseras under ytan!

Han älskar allt som är grönt och drömmer om en golden valp, det har han gjort i 10 år.

Han vill att hela familjen skall vara samlad, då mår han bäst. Han är lika stor som jag och vill gärna krypa upp i min famn, när vi ser på tv. Han älskar att skapa saker och laga mat. Gillar kläder och shopping och har redan en egen stil.

Redan som treåring, försvarade han sin storebror. Han hämtar gärna sin lillebror på fritids och guidar honom på bussen hem. Han tar gärna papparollen, när han inte är hemma. Han tar de största spindlarna och är rädd för vaccinationer. Han har börjat förstå att skolan är viktig och att inget kommer gratis.

Just nu åker rösten berg- och dalbana, humöret likaså. Han har alltid plats för skratt. Är en nattuggla, men morgonpigg också-gillar att ta siesta mitt på eftermiddagen.

Skulle varit född den 29 feb, då han behövde komma ut, men vi väntade till 1 mars för att han skulle få födelsedag varje år.

Grattis min goe.
Bild lånad från fyndiq



Inga kommentarer: