tisdag 27 januari 2015

Vardag på vänt.

Vad sysslar jag med, egentligen? Har på något vis all tid i världen, men ändå inte. Dagarna rinner, som sand, mellan fingrarna.

Vi renoverar vårt hus. Tre badrum gjordes före jul, på 8 dagar. De var klara den 19 dec, så långt att det fanns toalett och dusch samt kakel på golv och väggar. Första gästerna ankom 21 dec. Vi flyttade in i huset 20 dec.

Totalt kom 11 gäster inom loppet av fyra dagar.

Packa upp lådor, organisera någon slags logistik för måltider för 16 personer. Många viljor, idéer och infall, när så många skall samsas. Kul och jobbigt på en och samma gång.

Julen passerade. Konstig jul blev det, allt var som vanligt, men ändå inte. Våra gäster hade med de svenska ingredienserna.

Köksbordet kom 1timma innan skinkan var klar...Hade beställt det på nätet, lärdom: gör aldrig det igen!

Alla gäster droppade av och den 9 januari var det bara en gäst kvar, min mamma. Byggjobbarna kom tillbaka 12 januari.

Sedan dess har de gjort om två badrum. Imorgon måste de vara klara för då är röris bokad igen för att koppla in toa och dusch igen. Söker förtvivlat svar från byggherren om när våra handfat, duschväggar och skåp kommer.

Varför två av tre badrum görs om??

Svennebanan kvinna blev rå-lurad av americano kakelfirma. Firmans försäljare sa att alla använde matt kakel i US för att man inte vill se kalkavlagringar. Kakelsättare säger inget om kakel, utan tänker att det är en konstig dam, så antagligen vill hon ha konstigt kakel också. Ju närmare avslutet på första renoveringen vi kommer, dessdå mer lär vi känna varandra, kakelgubbsen och jag. Vi kommer på att kakelfirman blåst mig och dem. De trodde jag ville ha det kaklet så strävt och jag trodde det var så man hade det i US, men glaseringen var sekunda vara, som man sålt mig, utan att tala om det. Dessutom sade man mig att golvkaklet var samma nyans som väggkaklet, vilket inte var sant, när det väl var på plats. Kakelfirmans representant fick villigt tillstå att det inte var samma nyans.

Kakelfirman har rivit räkningen för felaktigt kakel och defekt kakel och givit oss ny glasmosaik. Kvar står jag och kakelsättarna, som får betala arbetskostnad och nytt kakel, från ANNAN kakelfirma.

Sådan röra stjäl min energi.

Lägg till sönderbiten tand, frozen shoulder och influensa på det, så har du en perfekt överblick över varför min vardag står på vänt.

När badrummen är klara skall vi starta med den större renoveringen...

Är inte helt sugen på fas 2!

Stay tuned.





2 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Oj, vilken soppa!!!

hjarnfrys sa...

Ja, fy en sådan energislukare, jag fått på halsen!
Tänker på ditt fina fiskbensmönstrade golv...

Go' onsdag.