onsdag 1 augusti 2012

Tandvärk.

För dryga två veckor sedan fick jag en diffus känsla av att någon tand inte var som den skulle. Det gjorde inte direkt ont, men kändes skumt. Tänkte att det nog var mina bråkiga tandhalsar. Någon dag gick och det kändes lite mer.

Två dagar innan vi skulle åka till Danmark funderade jag på om jag skulle kontakta tandläkaren, men tyckte att det verkade överdrivet. Vi skulle ju bara vara borta 10 dagar. Om kvällen när vi kom fram hade jag helt klart för mig att det var ett misstag. Molande värk hela semestern, främst om natten, men ändå inte så akut att jag inte kunde vänta tills vi kom hem. Kontaktade min tandis via mail. Han hade semester ett par dagar till och jag hoppades att få en tid första dagen han öppnade.

Tandläkaren hittade inga hål i området som gjorde ont! Hittade tillslut en spricka i största tanden längst bak. Karies hade smugit in under min stora gamla amalgamfyllning! Han fick göra en jätteräddning och hoppas att det funkar, annars finns ingen återvändo, rotfyllning.

Det var igår....det sista han sade var att jag antagligen skulle ha lite ont i en vecka eller så. Inatt grät jag av smärta! Det kändes som om någon bultade med hammare på hela höger sida av huvudet. Tog 2 Panodil. Nu är de snart slut och värken laddar om. Jag ligger nog lågt, väldigt lågt, idag med.

Plötsligt känns dagar vid stranden långt borta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ! Jag kände bara att jag borde berätta för dig att Det sällan går att rotfylla en sådan tand , som du beskriver, med ett lyckat resultat. Sprickor som uppstår pga. amalgamfyllningar gör att det sällan blir en fungerande rotfyllning. Det blir inte tätt och bakterier letar sig in. Har egen erfarenhet av detta, då jag övertalades att göra en rotfyllning, led av infektioner och smärtor i ett halvårs tid, när tandläk. till slut gick med på att dra tanden. Detta önskar jag att jag gjort direkt istället ! vänligen Maria

hjarnfrys sa...

Jag misstänker att det är så det kommer att sluta....