lördag 14 september 2013

Den enda rätta.

Redan klockan 07.00 var jag på Ica, för att veckohandla. Kylskåpet liknade Gobiöknen, fast utan sand.
Lugnt och stilla, personligare möte med lugn personal. Det känns som om de är mer äkta, de där kommentarerna om god morgon, ha en fortsatt trevlig dag osv. när det sägs mellan två ensamma i en gigantisk entré, när många andra sover.

Efter inköp, kröp jag ned i min stora loppelåda (aka sängen) och kikade lite på Danmarks utbud av tv på nätet. Hittade en serie som föll mig i smaken: Gift ved förste blik.

I serien får man följa singlar som gifter sig, efter att de har genomgått tester av expertis. En psykolog, en sexolog, en präst och en antropolog träffar 200 singlar som anmält intresse, väljer ut 30 och försöker matcha dessa enligt alla vetenskapliga forskningar man känner till om förhållanden. De matchar tre par, sedan följer tv hur deras relation utvecklas från den dagen de träffas och en månad framåt. De träffas först den dagen de skall vigas!

När man beskriver tv serien låter det kanske som en dokusåpa utan djup, men nu har jag sett tre avsnitt och det känns genuint och proffsigt. Jag har sett Bonde söker fru och tycker att det här känns mer genomarbetat och inte så opportunt och slumpartat. Jag inbillar mig att man kan förstå serien även om den bara är textad på danska. Det är lite svårt för mig att bedöma eftersom jag själv kan danska...

Kika på serien, den gav mig ett leende och värme och ännu ett hopp om det goda i mänskligheten.

Go' Lördag.

Har du inte sett "Den enda rätta" av Susanne Bier, gör det! Feel-good-film på hög nivå, gammal film, fortfarande bra.


Inga kommentarer: