torsdag 4 juli 2013

Kitchenblonde.

Har fått den fantastiska uppgiften att skapa och beställa nytt kök. Jätteroligt. Äntligen skall vi byta vårt slitna lantkök till något nytt, helst med lite industriell känsla. Gode vännen, tillika snickaren, skall montera och sätta upp allt, medan vi är på semester. Han skickar mig till ett antal butiker för att bestämma golv, bänkskiva m.m.

Glad i hågen åker jag med mina tre söner till sagda butiker. Här skall köpas kök!

Men vad händer?

Går runt i en golvbutik och tittar intensivt på linoliumavdelningen. Butikspersonal cirkulerar, men går igen. En kvart senare kommer samma butikssäljare och frågar om jag behöver hjälp. Ja, tack, svarar jag och förklarar att jag har fått i uppdrag av min snickare att välja färger till golvet. Frågar också vilka färger som finns. Säljaren visar en broschyr med färgerna. Jag frågar över färgkombos och undrar om den ljusaste färgen, den är gräddvit och jag vill ha vitare färg. Han suckar tungt och säger att det finns inte. Han visar färdiga färgkombinationer i ett ställ, sedan går han igen. Observera att det vid hela vår vistelse i butiken inte finns någon annan kund. Jag känner mig lite molnloken, men tillsammans med sönerna tar vi lite lösa plattor och lägger vår egen kombo på golvet. Jag skriver upp och fotar. Säljaren
kommer inte tillbaka och syns inte till när vi lämnar stället. Trist.

Det är inte första gången, men det är alltid lika trist. Förutfattade meningar om att jag som kvinna inte anses ha mandat att beställa golv själv, när inte det finns en man med. Medvetet eller omedvetet så verkar säljaren inte tycka att det är värt att lägga energi på en kvinnas eventuella inköp, för hon bara rekar tills mannen kommer med. Man kan ju som säljare inte ta för givet att en kvinna inte kan handla byggmaterial eller elektronik, utan en man som har med sig pengarna. Inte blir det bättre av att jag är blond och 40 +, suck.

Det var tyvärr inte enda butiken som resonerade så igår! Nu kommer min gode vän att handla åt mig som tur är. Tänker lite på den gamla filmen "Pretty Woman".

Inga kommentarer: