fredag 13 april 2012

Redighetsfaktor.

Hur hög redighetsfaktor är det när man har tvättat så mycket att det inte finns plats att hänga tvätten på? Jag har tre STORA tvättställningar, duschen, gardinstången i tvättstugan och skåpshandtagen i tvättstugan fulla. Två "tubs" med fuktig och ren tvätt och en omgång i tvättmaskinen på G. Mer otvättat finns i badrummet....


Hur har jag satt mig i denna situation? När jag pratar med mina arbetskollegor, förstår jag att det är vanligt att tvätta en tvätt varje dag. Jag är inte skolad så. När jag växte upp hade vi tvättstuga ett kvarter bort. All tvätt samlades och tvättades en gång i veckan, men då i ett sträck á 4 timmar. Allt var torrt och vikt, när man kom hem. Min mormor körde samma system. Jag minns tydligt att jag som barn fick bakläxa på hur jag hade vikt handdukar. De skulle vikas så att fållen på handduken var inåt och möttes. Gör om, gör RÄTT. Varje gång jag skall vika en handduk hör jag hennes röst och förnimmer hennes mjuka händer, som skakade ut hela högen med handdukar.


För övrigt är nog doften av nytvättat det som får ett hem att kännas riktigt krispigt och fräscht, tror jag. Det har ju gjorts en hel del produkter som skall likna nytvättat, men varken eau de toiletten CLEAN eller doftjätten Yankee Candle lyckas lika bra som äkta vara.



Den bästa uppfinningen genom tiderna måste vara tvättmaskinen, tänk om jag skulle stått vid en bäck och tvättat jeans med såpa och tvättbräde....

Inga kommentarer: